نویسنده موضوع: به چه روش هایی به فرد مضطرب کمک کنیم؟  (دفعات بازدید: 57 بار)

0 کاربر و 1 مهمان درحال دیدن موضوع.

سیدحمید

  • مدیرسایت
  • *****
  • ارسال: 564
  • امتیاز 35
  • جنسيت : پسر
سلام
در ابتدا سال نو را به تمامی دوستان انجمن تبریک عرض می کنم کما اینکه این عید بنده کاملا سرکار بودم و به موقعه نرسیدم عید را به تمامی دوستان تبریک عرض کنم اما  امیدوارم تمامی دوستان در انجمن سال بهتری را پیش رو داشته باشند.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
نحوه ی برخورد و کمک به افراد درگیر با وسواس فکری ، پانیک و دیگر اختلالات اضطرابی نیاز به دانش و اطلاعات بسیاری هست تا فرد درگیر مراحل بهبود را بهتر و سریعتر طی کند اما برخوردهایی همچون اینکه به فرد مضطرب گفته شود سعی کن آرام باشی! هیچ کمکی نمی کند بلکه باعث ناراحتی و استرس بیشتر فرد می شود و یا اینکه به فرد افسرده ای بگویید که سعی کن خوشحال تر باشی! نتیجه ای در برنخواهد داشت بنابراین اگر بنای شما کمک به این افراد است بایستی با علم و آگاهی با او برخورد نمایید. در ادامه مطلبی را از خانم دکتر آلیس بویز ترجمه کرده ام که افرادی که خواهان کمک به دوست خود و یا یکی از نزدیکان خود هستند از آن بهره ببرند.

به چه روش هایی به فرد مضطرب کمک کنیم؟

کمک به فرد درگیر با اضطراب می تواند سخت و دشوار باشد. غالبا فرد درگیر با اضطراب نسبت به شرایط خود احساس سردرگمی می کند مخصوصا اگر درگیر حملات پانیک ( حملات اضطراب)، افکار اضطراب آور (وسواس فکری ، اضطراب از سلامتی)، اضطراب اجتماعی که ترس از خجالت در برابر دیگران در موقعیت های اجتماعی و یا ترس از قضاوت و تردد شدن است می باشد.

اگر دوست و یا نزدیک درگیر شما دقیقا نوع اضطراب خود را نمی داند مشخصا نمی شود کمک مناسبی به او کرد. ایده های زیر را به عنوان نقطه ی شروع برای آن فرد در نظر بگیرید. فرد درگیر می تواند یکی از دوستان، همسر و یا یکی از آشنایان شما باشد. شما می توانید این مطلب را به او نشان دهید تا اینکه جواب بهتری برای کمک به او پیدا کنید.

افراد درگیر با حملات پانیک ( حملات اضطراب)  هم می توانند از این راه حلها استفاده نمایند. همچنین افراد افسرده هم می توانند از این روشها استفاده کنند چرا که افسردگی و اضطراب بایکدیگر در اتباطند و غالبا افراد درگیر با یکی از آنها دیگری را هم تجربه می کند.

1-اطلاعات خود را در مورد راه های کمک به فرد مضطرب بیشتر کنید

اگر شما نوع اضطراب آن فرد را می دانید بسیاری از مطالب آموزنده در مورد آن نوع از اضطراب را می توانید از طریق اینترنت فرابگیرید. آگاهی از راه های کمک به افراد مضطرب تا حدودی نیاز به زمان و تلاش دارد. اما همین که در این راه قدم بردارید به مرور آن اطلاعاتی را که به درستی درک نکرده اید را متوجه می شوید و رفتاری متناسب تر را اتخاذ می نمایید. من شخصا خواندن کتابهای مختلف و متنوع در این مورد را توصیه می کنم چرا که دید مناسب تر و جامعه تری را نسبت به اختلالات اضطرابی را به شما نشان می دهد و با طریقه ی کار اضطراب بیشتر آشنا می شوید. ارتباط بین محرک ها با افکار اضطراب آور و احساسات ناشی از آن را بهتر می شناسید و با طریقه ی تغییر دادن افکار اضطراب آور آشنا می شوید.

راههای بسیاری برای همکاری با فرد مضطرب وجود دارد از جمله:

با هم ورزش کردن (یا هرفعالیت بدنی دیگر)
شرکت در کلاس های یوگا، مدیتیشن و یا تمرینات هوازی
کار بروی عوامل و یا سلسله مواردی که فرد مضطرب از آنها به علت اضطراب اجتناب و دوری می کند. هر فردی لیستی مخصوص به خود دارد. با مواردی که فرد با آنها اضطراب کمتری پیدا می کند شروع کنید و زمانی را در هر هفته به آن اختصاص دهید و به آن عنوانی مانند " ساعت قدرت" بدهید.

روی افکار اضطراب آور خاص آن فرد تمرکز کنید و آنها را به تعادلی برسانید. به طور مثال اگر آن فرد مضطرب با کسی تماس بگیرد و تلفن آن شخص در دسترس نباشد آیا این معرف یک خبر بدی است که فرد مضطراب باید از آن بسیار نگران شود؟ اگر فرد خواهان غلبه بر افکار اضطراب آور خود است می توانید از کتاب من تحت عنوان راه حلهای پیشنهادی اضطراب (The anxiety Toolkit)  استفاده کند. اگر فرد درگیر با اضطراب آن مواردی را که از آنها دوری می کند را به آرامشی نرساند به مرور اضطراب مانند گلوله برفی سنگین تر و بزرگتر می شود.

بعضی از رفتارهای که فرد درگیر از آنها شاید در اثر اضطراب دوری کند عبارتند از:

1-تماس گرفتن
2-شروع فعالیت های جدیدی که می تواند برای فرد ترس آور باشد
3-حتی درخواست از دیگران ( به طور مثال از رئیس خود مرخصی بگیرد)
4-اصلاح اشتباهات پیش آمده

هرچقدر فرد از نیازهای معمولی و عادی خود در اثر اضطراب دوری کند اضطراب بیشتری نسبت به آنها پیدا می کند.
بهتر است مرحله به مرحله برای کاهش اضطراب از آن موارد خاص کار کنید. به عنوان مثال از یک جمله ساده " قدم اول برای رهایی از ترس خاص من عبارت است......" برای شناختن قدم اول در این زمینه استفاده کنید.

2-کم اثر کردن احساسات منفی ناشی از اضطراب

افرادی که درگیر اضطراب های زیادی هستند معمولا از نشانه های اضطراب خود می ترسند و احساس خجالت می کشند.معمولا این افراد از بروز اضطرابشان در حین کار و یا در یک موقعیت اجتماعی می ترسند چرا که احساس می کنند در برابر دیگران دچار ضعف و ناتوانی می شوند. به طور مثال آنها ممکن است از اینکه در برابر دیگران دچار لرزش صدا شوند و یا عرق کنند واهمه دارند. راه حل این نیست که به آنها اطمینان خاطر دهید که دیگر دچار آنها نخواهند شد اما به آنها اطمینان دهید که می توانند در کنار تجربه ی این احساسات از پس شرایط موجود بربیایند.

افرادی که درگیر حملات پانیک ( حملات اضطراب) هستند، حتی ترس از روبرو شدن با حملات پانیک در یک محیط جمعی هم می تواند برای آنها ناتوان کننده باشد. آنها فکر می کنند با روبرو شدن با حملات اضطراب در موقعیت های مختلف ( مثلا در هواپیما، سینماو .....)  اختیار خود را کامل از دست می دهد و یا دیوانه می شود. آنها اضطراب را به عنوان یک ضعف بزرگ می بینند و خود را فردی ضعیف می پندارند و از اینکه راه حلی برای درمان این اختلال باشد دچار شک و ناامیدی هستند.

با آنها حرف بزنید و بگویید که اضطراب را به عنوان ضعف در زندگی، کار و نقش های مختلف ( از جمله مادر و یا پدر شدن و یا به عنوان دوست) نمی بینید.

هرنوع احساس نگران کننده ای را که در مورد شما دارد را برای او برطرف کنید. ترسها مختلف و متعدد بسیاری وجود دارد که حتی افراد با اضطراب های عادی هم گاه به گاه آنها را تجربه می کنند مثلا بیشتر افراد از قضاوت شدن توسط دیگران و یا رد شدن درخواست خود می ترسند.

این کاملا عادی است که بیشتر افراد نگران باشند که دچار خطا و اشتباه شوند ( مثلا ترس از تصادف در حین رانندگی احساسی عجیب و ناشناخته نمی باشد). افراد درگیر با اختلالات اضطرابی غالبا نمی دانند که بسیاری از مردم این نوع از افکار را تجربه می کنند و علت آنهم این است که افراد با اضطراب معمولی به این نوع از افکار خود توجه نمی کنند، درحالی که افراد با اختلالات اضطرابی به این نوع از افکار بسیار توجه می کنند و آنها را به عنوان یک تهدید واقعی برای خود می پندارند و فکر می کنند که آنها تنها درگیر این نوع از افکار عجیب هستند.

3-اطمینان خاطر یافتن مرتب از دیگران

بعضی از افراد مضطرب، خواهان اطمینان یافتن دائمی از دیگران هستند. به طور مثال فردی که درگیر اضطراب از سلامتی است مرتبا از شما سوال می پرسد که " که آیا من دچار سرطان می شوم؟ به نظر شما من باید دوباره به دکتر مراجعه کنم؟ به نظرت آیا دکتر من دقیقا از کاری که انجام می دهد آگاهی کامل دارد؟" این یکی از نشانه های اختلالات اضطرابی است که اگر شما از آن فرد مشاهده کردید بایستی یکسری محدودیت برای این حالت در نظر بگیرید. اگر فردی حالت شدید این رفتار را از خود نشان می دهد حتما باید این فرد تحت معالجه دکتر متخصص در این زمینه قرار بگیرید. درمانگر، آن فرد و خود شما باید برنامه ی خاصی را بین خود حاکم نمایید.
البته اگر شما مشتاق کمک به او هستید آن شخص می تواند شما را هم برای حضور در جلسات مشاوره با دکتر متخصص دعوت کند.
حالت افراطی اطمینان جستن یکی از نشانه های شدت گرفتن اضطراب و عدم درمان درست اضطراب فرد است. البته این یکی از نشانه های رایج اختلالات اضطرابی است و به این معنی نیست که آن فرد بسیار مستاصل است و راه حل هم برای آن نیست. این عادت می تواند به درستی و همانند سایر علائم دیگر اختلالات اضطرابی برطرف شود و خود فرد نباید از داشتن آن خجالت بکشد بلکه بایستی برنامه ی خاصی همچون بازی را از طریق دکتر معالج خود پیگیری نماید تا الگوی این حالت تضعیف شود.

4-کمک به دوست و نزدیک شما می تواند به هر صورت ممکنی باشد

این باور اشتباه است که از خود توقع داشته باشید آن فرد درگیر با اضطراب را شما معالجه کنید، فرقی هم نمی کند که چقدر شما باهوش هستید، یا چقدر آنها برای شما اهمیت دارند و یا حتی چقدر برای آنها زمان می گذارید.
بعضی از اوقات بهترین کمک به فرد مضطرب ایجاد دسترسی آسان آن فرد با دکتر روانشناس مناسب و ماهر است ( حتی در این مواقع می توانید در نگهداری فرزندان او کمک کرده و یا در جلسه اول آن فرد با دکتر او را همرهی کنید) اگر آن فرد با روش رفتار درمانی (CBT) آشنا نیست آموزش این روش به او می تواند کمک بسیاری کند، این روش یکی از موثرترین راهای درمانی اضطراب است.

اگر دوستتان تحت معالجه تخصصی قرار گرفت می توانید او را دعوت کرده و از آموختهای کسب شده او استفاده کنید اما اگر آن فرد احساس می کند شما با سوالات خود پیگیری حالات و احساسات او هستید و حساس به آن باشد، پس بهتر است از کاری که می کنید اطمینان داشته باشید چرا که می تواند برای او حساسیت زا و سخت باشد.
سوالاتی همچون اینکه چه دیدگاه های مثبت و متفاوتی کسب کرده و یا تکنیک های کنترل استرس و اضطرابی را که یاد گرفته از او جویا شوید.

اگر احساس می کنید که فرد درگیر یکسری از احساسات منفی دیگری در زمینه اضطراب است او را تشویق کنید که مرتبا این مسائل را با دکتر روانشناس خود مطرح کند. افراد مضطرب معمولا از بیان یکسری از مسائل خاص به دکتر خود، خودداری می کنند. روشهای درمانی بسیاری برای افراد مضطرب وجود دارد اما بایستی در ابتدا شرایط فرد به درستی درک شود تا راه حل های پیشنهادی مثمرثمر باشند. فرد نباید نگران باشد که اگر روشی به درستی به او جواب نداد امیدی دیگر وجود ندارد در حقیقت روشهای بسیاری برای درمان اختلالات اضطرابی وجود دارد که تنوع آنها بسیار است.

اگر شما علاقمند به همکاری هستید می توانید به آن فرد اعلام کنید که حاضرید تمرین های پیشنهادی را با هم انجام دهید ( به طور مثال مدیتیشن و یا بعضی از روشهای رفتاری را با هم انجام دهید). کمک به این افراد قدم مهمی است که باعث شجاعت بیشتر آنها برای غلبه بر ترسها و اضطراب های آنها می شود. آن دوست و یا یکی از نزدیکان شما با کمک و تشویق های شما مسیر بهبود خود را زودتر طی می کند.

5-چه چیزی می تواند به حملات پانیک کمک کند


حملات پانیک علائم اشتباهی از مکانیزم جنگیدن/فرار/منفعل بودن (Fight/Flight/Freeze) بدن می باشد. این حملات متفاوت از اضطراب های زیاد است چرا که در یک مدت زمان اندک معمولا 10 دقیقه فرد را به حداکثر اضطراب ممکن می رساند. این افراد ممکن است دچار انفعال و بی تحرکی شوند و یا اینکه دچار ترس و ناامیدی زیادی شوند. آن فرد می ترسد که دچار حمله ی قلبی و یا شرایط حاد دیگر  شده است چرا که اعضای بدن او تحت فشار قرار گرفته است.
بهترین کاری که شما می توانید در زمان حمله ی پانیک ( حملات اضطراب) برای آن فرد انجام دهید حضور فیزیکی خود و همچنین کمک به او در نفس کشیدن عمیق است. در آن لحظات دقت کنید که چه چیزهایی باعث آرامش آنها می شود و همچنین چه چیزهایی باعث تشدید اضطراب و حملات آنها می شود. در آن لحظات افکار آن فرد می تواند بسیار پراکنده باشد بنابراین به او کمک کنید که تمرکز خود را روی نفس کشیدن معطوف کند. این روش یعنی تمرکز برروی تنفس راه حل مناسبی در این لحظات است که بهتر است شما و آن فرد این روش را به درستی یادگرفته و اجرا کنید.
داروهای ضد اضطراب شاید در آن لحظات به سرعت اثر خود را نگذارند بنابراین دانستن روشهایی دیگر هم در این مواقعه می تواند به فرد کمک کند.


جمع بندی


راه های بسیاری برای کمک به فرد مضطرب وجود دارد. لازم نیست تمامی موارد اشاره شده را انجام دهید. یک یا دو مورد که برای شما و آن فرد مناسب تر است را انتخاب کنید. سعی کنید آمادگی خود را برای رویارویی با اضطراب آن فرد بالا ببرید. البته این توقع که شما بایستی از پس هر شرایطی به درستی و بی نقص بربیایید اشتباه است. به خودتان یادآوری کنید که شما بهترین کاری را که از دست تان برمی آید را انجام می دهید.

🌼Elham🌼

  • Elham
  • کاربرفعال
  • ***
  • ارسال: 131
  • امتیاز 11
پاسخ : به چه روش هایی به فرد مضطرب کمک کنیم؟
« پاسخ #1 : آوریل 01, 2018, 09:45:33 am »
سلام سال نوی شما هم مبارک
خیلی مطالب خوبی بود. ممنون