نویسنده موضوع: اختلال تغذیه  (دفعات بازدید: 1469 بار)

0 کاربر و 2 مهمان درحال دیدن موضوع.

سیدحمید

  • مدیرسایت
  • *****
  • ارسال: 567
  • امتیاز 36
  • جنسيت : پسر
اختلال تغذیه
« : فوریه 09, 2015, 08:48:14 pm »
سلام
امروز می خواهم در مورد یک اختلال دیگر با شما حرف بزنم. همه افراد در مواقع مختلفی روی سلامتیشان حساس می شوند و با این حساسیت مرتبا روی موارد مختلف سلامتیشان تمرکز می کنند و نگران آن می شوند، یکی از موارد معمول همین بحث وزن است که باعث می شود افراد روی آن حساس شوند حالا چه اضافه وزن زیاد باشد و چه لاغری بیش از حد باشد خوب همین ابتدا بگویم که همه افراد به نحوی روی سلامتیشان حساس می شوند و این کاملا طبیعی است.
 
حالا اختلال تغذیه (Eating Disorder) چیه؟

البته در مورد این اختلال کمتر حرف زده می شود که در ابتدا با مثالی به آن اشاره می کنم.

جنیفر دختری است که به مدت 5 سال تنها چیپس می خورد و لب به غذای دیگری نمی زند او در مدرسه به خودش گشنگی می دهد و به دروغ به خانواده اش می گوید که غذا خورده است.
اختلال تغذیه بیشتر برای نوجوانان و خانم های جوان اتفاق می افتد که علت آن هم حساسیت بیش از حد به رژیم غذاییشان است.

البته این اختلال می تواند برای چندین سال برای فرد تشخیص داده نشود چون وزنش در حد طبیعی باشد، البته می تواند تشدید هم شود. سه نوع مختلف از اختلال تغذیه وجود دارد که عبارتند از :
1- کم خوری
2- پرخوری
3- اختلال تغذیه به همراه مصرف شدید شراب
خوب به دو مورد معمول آن اشاره می کنم که عبارتند از کم خوری و پرخوری

کم خوری: افراد در این زمینه کاملا متقاعد شده اند که اضافه وزن دارند و به همین دلیل به خودشان گرسنگی می دهند.

پرخوری : در این حالت فرد غذای بیش از اندازه ای می خورد و برای رهایی از آن به استفراغ ، استفاده از مسهل آور و یا ورزش بیش از اندازه روی می آورد تا کالری های بدنش را از کاهش دهد .

البته با مطالعه ای هایی که داشته ام  این نوع اختلال تغذیه را خود فرد حتی برای مجازات و تنبیه خود انجام می دهد حس مواخذه افراد می تواند جنبه های متفاوتی به خودش بگیرد و راحت نتواند با اعمال خودش کنار بیاید.

البته من همیشه می گم که افراد باید بدانند که کسی کامل نیست و همه دچار خطا می شوند و سخت گیری بیش از حد اشتباه است و در اینجا همه اشاره می کنند که باید فرد به خودش علاقه ی بیشتری بدست بیاورد.

دارو هایی برای درمان پرخوری(Bulimia)
داروهای متعددی برای این نوع اختلال وجود دارد که تنها قرص فلوکسیتین برای این اختلال توسط سازمان دارو و غذا تائید شده است که هم برای حالت معمول و هم شدید این اختلال تجویز می شود. قرصهای دیگری از جمله سرترآلین ، پاروکستین که برای درمان افسردگی و وسواس می باشند هم می تواند روی این اختلال اثر مثبتی بگذارد. داروی نالتراکسون هم در تحقیقات اولیه اثر مثبتی روی این نوع اختلال گذاشته است.

دارویی هایی برای درمان کم خوری (Anorexia)
قرصهای ضد افسردگی : بسیاری از افراد با اختلال کم خوری معمولا دچار افسردگی هم هستند که قرصهای ضد افسردگی روی آن اثر بگذارد، تحقیقات نشان داده است که قرصهای ضد افسردگی بعد از افزایش مقداری وزن فرد اثر بهتری روی او می گذارد البته بعضی از قرصهای ضد افسردگی هم می توانند باعث اضافه وزن فرد شود.

استروژن : خانمهایی با اختلال کم خوری در خطر شکستگی استخوان قرار دارند چرا که از نشانه های پوکی استخوان است. حتی کاهش وزن می تواند باعث یائسگی زودتر در خانمها شود. تحقیقات متعددی استفاده از استروژن را پیشنهاد می کنند چرا که می تواند مواد معدنی استخوانهای خانمها را تقویت کند و از شکستگی در آینده جلوگیری کند.

روشهای روانشناسی

برای درمان دو اختلال تغذیه ای روش CBT اشاره می شود که می تواند الگوی افکار مزاحم برای این دسته از افراد را مشخص کند و آنها را در جهتی مخالف ترغیب کند و باورهای اشتباه و غلط فرد را تحت تاثیر قرار دهد. در سال 1980 محققی به نان کریس فربرن روشی خاص از CBT را برای درمان اختلال کم خوری توسعه داد که توسط آن فرد افکار مزاحم را تشخیص می دهد و آن را تغییر می دهد که یکی از این تغییرات ارتقای بهبود غذای برای افراد با این اختلال است.

روانشناسی خانواده

یکی دیگر از انواع راه های روانشناسی، روانشناسی خانواده است که توسط افزایش آگاهی اعضای خانواده و کمک به فرد درگیر با این اختلال باعث کاهش علائم این نوع اختلال می شود مهمترین مسئله درک مناسب خانواده در این موارد است که می تواند نقش حامی خوبی برای افراد داشته باشد.

چند نکته
نکاتی چند برای خود درمانی توسط فرد که می تواند برای این افراد مثبت باشد:

1- لباسها مناسب با بدن خود را بپوشید، لباس برای راحتی شما است و نه برای تحت تاثیر قرار دادن دیگران. شما باید از پوشیدن لباس حس خوبی داشته باشید

2-از وزن کردن مرتب خود به پرهیزید اگر دائم نگران وزنتان هستید و می خواهید آن را کنترل کرده پس بهتر است اینکار را بر عهده دکترتان قرار دهید. اینکه وزنتان چقدر است نباید روی اعتماد به نفستان اثربگذارد.

3- از مجلات مدل پرهیز کنید شاید به نظرتان مدلهای آن مجلات جذاب باشد اما از مقایسه و پیگری این مجلات دوری کنید.

4- کارهای خوبی برای بدنتان انجام دهید، مثلا ماساژ بدنی ، مانیکور و آرایش صورتتان بکنید. و یا حتی از عطرهای خوب و مناسب استفاده کنید.

5- تحرک داشته باشید، تحرک روحیه اتان را عوض می کند. یوگا ، والیبال با کودکان و دوچرخه سواری با دوستان گزینه های بسیار خوبی است.
« آخرين ويرايش: مارس 03, 2015, 02:42:32 pm توسط سیدحمید »