نویسنده موضوع: حملات پانیک و اختلالات آن (panic attack)  (دفعات بازدید: 271 بار)

0 کاربر و 1 مهمان درحال دیدن موضوع.

سیدحمید

  • مدیرسایت
  • *****
  • ارسال: 565
  • امتیاز 36
  • جنسيت : پسر
حملات پانیک و اختلالات آن (panic attack)
« : اكتبر 09, 2017, 12:06:00 pm »
حملات پانیک و اختلالات آن (panic attack)

نشانه ها، درمان و نکاتی چند در مورد آن



حملات پانیک موجی از وحشت و اضطراب ناگهانی و فلج کننده می باشد. ضربان قلبتان افزایش پیدا می کند و نمی توانید به درستی نفس بکشید. شاید احساس کنید که در حال مردن و یا در شرف دیوانه شدن هستید. اگر این حملات تحت درمان و معالجه قرار نگیرند می توانند به یک اختلال در زندگی روزمره شما تبدیل شود. پانیک فعالیت های عادی و معمول شما را هم تحت تاثیر قرار می دهد اما با این وجود، حملات پانیک قابل درمان می باشد و هرچه زودتر برای معالجه آن اقدام کنید شرایط شما زودتر تغییر و سریعتر بهبود می یابد. درمان حملات اضطراب نشانه های آن را کاهش  و یا کاملا متوقف می کند و شما دوباره به روال عادی زندگی خود بازخواهید گشت.

حملات پانیک چیست؟

حملات پانیک موجی شدید از ترس های غیرمنطقی و ناتوان کننده است. معمولا این حملات ناگهانی و بدون هیچ نشانه ی خاصی هستند. علت حملات پانیک تاکنون مشخص نشده است. حمله ی پانیک ممکن است در زمانی که در حال استراحت و یا بعضا در خواب هستید هم برای شما پیش بیاید.
حمله ی پانیک می تواند تنها یکبار برای شما اتفاق بیافتد اما بیشتر افراد به دفعات متمادی آن را تجربه می کنند. حملات پانیک می توانند با موقعیت هایی همچون عبور از پل هوایی، حرف زدن و حضور در جمع و یا در مکانهایی که قبلا آن را تجربه کرده اید تحریک و شروع شود. معمولا در مکانهایی که احساس خطر می کنید و فکر می کنید راه فرار مناسبی وجود ندارد حملات پانیک برای شما پیش می آید.
پانیک حتی در زمانهایی که خوشحال و سالم هستید هم می تواند روی دهد. حملات پانیک می تواند عامل اختلالت دیگری همچون اختلال پانیک ، فوبیای اجتماعی و افسردگی باشد. فارغ از عوامل ایجاد کننده آن، حملات اضطراب قابل درمان است. تکنیک های موثر بسیاری برای کنترل حملات پانیک وجود دارد.

داستان پولا

پولا اولین حمله ی پانیک خود را 6 ماه پیش تجربه کرد. او در دفتر کارش در حال آمادسازی فایلی برای ارائه بود که ناگهان احساس کرد موجی از ترس و وحشت او را فراگرفته است. احساس می کرد که اتاق در حال دورخوردن است و او می خواهد از آن بیرون بپرد. تمام بدنش می لرزید و نفس کشیدن برایش سخت شده بود و چنان تپش قلبی پیدا کرده بود که احساس می کرد قلبش می خواهد از سینه اش بیرون بزند. او میزش را محکم گرفت تا این شرایط را پشت سربگذارد اما بدنش حسابی می لرزید.
پولا سه هفته بعد دوباره آن را تجربه کرد و از آن موقعه شدت و تعدد حملات بیشتر شده بود. او نمی دانست دوباره و کجا با آن روبرو می شود بیشترین ترس او این بود که در ملاء عام دچار آن شود. حملات پانیک باعث شده بود که بعد از کار خانه بماند و حاضر نبود با دوستان خود بیرون برود. همچنین از ترس محبوس شدن و تجربه یک پانیک دیگر از سوارشدن به آسانسور خودداری می کرد و به ناچار از پله ها برای رفتن به دفتر کارش که در طبقه 12 بود استفاده می کرد.

علائم و نشانه های حملات پانیک

نشانه های و علائم حملات پانیک در 10 دقیقه به بیشترین مقدار خود می رسند غالبا این حملات در 20 تا 30 طول می کشند و به ندرت بیشتر از یک ساعت می شوند.

علائم پانیک عبارتند:

اختلال در نفس کشیدن

تپش قلب و یا افزایش ضربان قلب

احساس درد در سینه

تکانه و لرزش

احساس خفگی
 
احساس دور شدن از عالم واقعیت

عرق کردن

احساس تهوع و یا درد شکم

احساس سبکی سر و یا سرگیجه

احساس ضعف و سستی

احساس بی حسی و سوزنی سوزنی شدن

احساس سرد و گرم شدن بدن

ترس از مردن

ترس از دیوانه شدن

غالبا حملات پانیک در بیرون از خانه روی می دهد اما محدوده امنی برای آن وجود دارد و حتی در خانه هم برای شما پیش میاید. شاید در مرکز خرید، در حال پیاده روی ، رانندگی و یا در حال استراحت درخانه باشید که با آن روبرو شوید.

آیا شما دچار حمله قلبی می شوید و یا اینکه تنها یک حمله ی پانیک است؟

بیشتر علائم حملات پانیک فیزیکی است و در بسیاری از مواقع که شدت آن زیاد می شود ممکن است شما را به خطا بیاندازد که دچار حمله ی قلبی شده اید. در حقیقت بیشتر افراد درگیر با حملات پانیک مرتبا به اورژانس بیمارستان برای اطمینان از نبود حمله ی قلبی مراجعه می کنند. البته مهم است که مطمئن شوید که این علائم نشانه ی بیمار خاصی نیستند اما غالبا حملات پانیک با بیماری خاصی اشتباه در نظر گرفته می شود- در حالی که نشانه ی بیماری دیگری نیست.

نشانه های اختلال پانیک

بسیاری از افراد حملات پانیک را چندین مرتبه در زندگی خود تجربه می کنند که البته ادامه دار نمی باشد. اگر تنها یک یا دومرتبه آن را تجربه کردید جای هیچ نگرانی وجود ندارد.  افرادی که مرتبا با آن درگیر هستند با گسترش آن دچار اختلال پانیک می شوند که مرتبا فرد را با حملات متعدد درگیر خود می سازد و باعث ایجاد تغییرات زیادی در زندگی فرد می شود چرا که فرد مرتبا مضطرب است که دوباره کی با آن روبرو می شود.

تشخیص اختلال پانیک

اگر این علائم را داشته باشید ممکن است که دچار اختلال پانیک شده باشید:
•   اگر حملات پانیک را فارغ از هر شرایط و مکانی مرتبا تجربه می کنید
•   اگر دائما نگران تکرار دوباره آن هستید
•   اگر تغییرات رفتاری همچون دوری کردن از مکان هایی که قبلا در آنجاها حملات پانیک را تجربه کرده اید

یک حمله ی پانیک می تواند چندین دقیقه طول بکشد اما اثر تجربه آن می تواند برای مدت زیادی فرد را درگیر خود سازد. اگر شما دچار اختلال پانیک هستید، تکرار حملات پانیک می تواند احساسات منفی زیادی را برای شما ایجاد کند. یادآوری صحنه های وحشت و ترس آن می تواند اعتماد به نفس شما را کاهش دهد و اثرات مخربی روی زندگی روزمره شما بگذارد. ادامه این روند می تواند اثرات زیر را به همراه داشته باشد:

اضطراب دائم

 مرتبا به دلیل ترس از یک حمله پانیک دیگر، مضطرب هستید و فشار روانی بسیاری را تجربه می کنید و ترس اینکه دوباره و کجا با آن روبرو می شوید همواره باشما است. این ترس از ترسیدن دوباره می تواند بسیار ناتوان کننده شود.

فوبیاهای پرهیز و دوری کردن (Phobic avoidance)

شما دیگر از شرایط و محیط های خاص دوری می کنید. این دوری کردن شما از این فکر نشئت می گیرد که قبلا در آن مکانها حمله ی پانیک را تجربه کرده اید و یا شاید این دوری شما به دلیل روبرو شدن با حملات پانیک در بعضی از مکانهایی باشد که راه فرار مناسبی ندارند. اگر این حالت تشدید شود فرد دچار آگروفوبیا می شود.

اختلال پانیک به همراه آگروفوبیا

تعریف معمول آگروفوبیا یعنی ترس از فضاهای باز و شلوغ. اما اکنون شناخته شده است که آگروفوبیا در اثر گسترش حملات پانیک شکل می گیرد. فردی که دچار آگروفوبیا است از فضاهایی که راه فرار در مواقع روبرو شدن با حملات پانیک نداشته باشد می ترسد. و این ترس زمانی بیشتر می شود که فردی آشنا هم در این مکانها برای کمک به او وجود نداشته باشد.

این ترسها باعث می شود که از مکانها و موقعیت های بسیاری دوری کنید. به عنوان مثال از رفتن به محل های شلوغ مانند استادیوم های ورزشی، مراکز خرید دوری می کنید. حتی از رانندگی ، هواپیما و وسایل نقلیه خودداری کنید. در شدیدترین حالت آن دیگر به جز خانه جای دیگری احساس امنیت نخواهید داشت.
اگروفوبیا می تواند بسیار پیشرفت کند. معمولا اگر فرد بالای یکسال مرتبا با حملات پانیک روبرو شود دچار آگروفوبیا می شود.

موقعیت ها و فعالیت هایی که آگرو فوبیا می تواند تحت تاثیر قرار دهد:

-   خود داری از دور شدن از خانه، رانندگی و یا رفتن به جایی که هیچ همراه مطمئنی نباشد
-   خودداری از فعالیت های فیزیکی – برای این افراد این تفکر شکل می گیرد که فعالیت های فیزیکی یکی از عوامل تحریک کننده حملات پانیک است
-   خودداری از رفتن به مکان هایی که راه فرار مناسبی ندارند مانند رستوانها، سینما، فروشگاه و یا پایانه های مسافربری
-   خودداری از رفتن به جاهایی که شاید وقوع حملات پانیک باعث شرمساری فرد شود
-   خوردن و نوشیدن موادی که باعث تحرک پانیک می شود مثلا الکل، کافئین و یا غذاها و قرص های خاص

عوامل موثر در بروز اختلال پانیک

اگرچه هنوز علت دقیق حملات پانیک مشخص نشده است، اما این اختلال زمینه خانوادگی دارد. عواملی همچون تغییرات زندگی از جمله اتمام تحصیلات و وارد شدن به محیط کار، ازدواج ، بچه دار شدن می تواند استرس زا و محرک این اختلال شود. اتفاق های ناگواری همچون مرگ فرد مورد علاقه، طلاق و یا از دست دادن شغل نیز می تواند در بروز حملات پانیک موثر باشد.
بیماری های دیگر هم در بروز اختلال پانیک موثر هستند که بایستی زیر نظر دکتر معالج خود آنها را بررسی کنید که در ادامه به چند مورد از آنها اشاره شده است:

-   پرولاپس دریچه میترال (Mitral valve prolapse) ، یک بیماری پزشکی خوش خیم است که در اثر درست بسته نشدن یکی از دریچه های قلب به وجود می آید.
-   پرکاری غده تیروئید
-   کمبود قندخون (Hypoglycemia)
-   محرک هایی همچون آمفتامین ها، کوکائین و کافئین
-   ترک مصرف قرص های خاص

درمان حملات پانیک و اختلال آن


حملات پانیک و اختلال آن بسیار درمان پذیر است. معمولا با تکنیک های خود آموز و  جلسات روانشناسی اثرات بسیار موفقیت آمیزی بروی این اختلال به جا می گذارد. روشهایی همچون :

رفتار درمانی شناختی (CBT)


رفتار درمانی شناختی معمولا به عنوان یک روش درمانی موثر برای حملات پانیک ، اختلال پانیک و آگروفوبیا شناخته شده است. رفتار درمانی شناختی روشی است که بر روی افکار و الگوهایی کار می کند که می تواند محرک حملات پانیک شود. این روش باعث می شود که به ترسهایتان با دید بهتر و منطقی تری بنگرید.
به عنوان مثال اگر حملات پانیک در اثر رانندگی برای شما پیش می یاید آنگاه این سوال پیش می آید که بدترین حالتی که می تواند پیش بیاید چیست؟ آن هم زمانی که اگر دچار حملات پانیک شوید می توانید ماشین خود را گوشه ای از جاده پارک کنید تا باعث تصادف هم نشوید و این شرایط را پشت سربگذارید. مطمئنا با حملات پانیک دچار حمله ی قلبی هم نمی شوید. زمانی که متوجه شدید که قرار نیست یک تراژدی ناگواری برای شما پیش بیاید، در نتیجه تجربه ی حملات پانیک در این مواقع با ترس کمتری برای شما همراه خواهد بود.

روش روبرو سازی با حملات پانیک (Exposure therapy)

در این روش سعی بر این است که با حملات پانیک در محیطی امن و قابل کنترل روبرو شوید. این روش باعث می شود که بهتر با روشهای کنترل آن آشنا شوید. از شما خواسته می شود که حالت هایی همچون لرزیدن بدن و سر و همچنین حبس نفستان را انجام دهید. این تمرینات باعث می شود با علائمی همچون حملات پانیک روبرو شوید، با هر دفعه تکرار آن که ترس کمتری به این نشانه های بدنی خواهید داشت و احساس کنترل و آرامش بیشتری در حین حملات پانیک تجربه خواهید کرد.

اگر آگروفوبیا دارید، روش روبرو سازی شما را در موقعیت هایی قرار می دهد که همیشه از آنها دچار ترس و نگرانی می شوید. از این روش برای فوبیاهای خاص هم استفاده می شود تا حملات پانیک در اثر آن برای شما کاهش یابد. با این تمرینات آگاهی شما از این موقعیت ها بیشتر شده و احساس آرامش بیشتری را کسب خواهید کرد.

درمانهای دارویی برای حملات پانیک و اختلالات آن


از درمان دارویی برای کنترل موقت و یا کاهش بعضی از علائم پانیک استفاده می شود. اگرچه این راه درمانی راه حل اصلی نمی باشد اما در بعضی از شرایط حاد توصیه می گردد. دارو زمانی مناسب است که با درمان های دیگر همراه شود، همچون روش های روانشناسی، آگاهی های فردی، تغییر سبک زندگی و تشخیص عوامل موثر در بروز حملات پانیک.

داروهایی که برای حملات پانیک استفاده می شود

قرص های ضد افسردگی : این قرص ها بعد از چندین هفته مصرف مداوم اثرات خود را نشان می دهند، بنابراین بایستی آنها را مرتبا ادامه دهید و نه تنها در زمان حملات پانیک

قرص های ضد اضطراب (بنزو دیازپین): این قرص ها اثرات قوی و سریعتری دارند ( معمولا بین 30 دقیقه تا یک ساعت). استفاده از آنها در زمان حملات پانیک باعث کاهش سریع علائم آن می شود. این نوع از داروها بسیار اعتیاد آور هستند و ترک آنها اثرات جدی برای فرد می گذارند بنابراین مصرف آنها بایستی با احتیاط همراه باشد.

چندین نکته آموزشی در مورد حملات پانیک

درمان همزمان روان درمانی و دارو درمانی بسیار موثر هستند.  اما روش ها و نکات موثر بسیاری وجود دارند که در ادامه به چند مورد از آنها اشاره می شود.
یادگرفتن بیشتر در مورد پانیک

هرچقدر بیشتر از پانیک بدانید در زمان روبرو شدن با آن آرامش بیشتری خواهید داشت.
بنابراین بیشتر در مورد اختلال پانیک، عکس العمل طبیعی بدن به نام فرار-جنگیدن در زمان حملات پانیک یادبگیرید. هرچقدر بیشتر با علائم و نشانه های فیزیکی حملات پانیک آشنا شوید ترس کمتری نسبت به آنها خواهید داشت و ترسهای تکراری همچون دیوانه شدن دیگر روی شما اثری نخواهد گذاشت.

از سیگار ، الکل و کافئین خودداری کنید
این مواد محرک حملات پانیک در افراد مستعد می باشد. بنابراین عاقلانه است که از سیگار ، الکل و کافیئن و مشتقات آن ها دوری کنید. در ضمن مصرف داروهای محرکی همچون داروی رژیمی را زیر نظر دکتر معالج خود مصرف نمایید.

یادگرفتن تکنیک های تنفس
تنفس روی بسیاری از علائم و حس های بدن ( سرگیجه و تنگی قفسه سینه) در زمان حملات پانیک اثر مستقیم می گذارد. تنفس عمیق باعث کاهش نشانه های فیزیکی پانیک می شود. کنترل تنفس در زمانهای روبرو شدن با این حملات باعث کاهش اضطراب شما می شود. اگر شما اطلاع دقیقی در مورد روش های تنفسی دارید بنابراین بهتر می توانید ترسهای مختلف از علائم بدنی حملات را کنترل کنید.

تکنیک های ریلکسیشن

زمانی که تکنیک های یوگا، مدیتیشن و آرام سازی عضلات بدن را مرتبا تکرار کنید در واقع به بدن خود در برابر استرس و فشارهای ناشی از اضطراب و حملات پانیک آرامش بیشتری می دهید. تکرار مکرر این روشها علاوه بر آرامش یافتن شما منجر به افزایش شادی و تعادل فکری بیشتر شما می شود. بنابراین سعی کنید زمانهایی را در طول روز به آن اختصاص دهید.

افزایش ارتباطات خانوادگی و دوستانه

استرس و اضطراب در زمان تنهایی شدت بیشتری می یابد بنابراین به دیدن افرادی که وجود شما برای آنها مهم است اقدام نمایید. حتی اگر احساس می کنید فردی دلسوز برای خود ندارید سعی کنید به جمع های دوستانه حامی در این زمینه ملحق شوید و روابط دوستانه ی جدیدی با افراد مثبت و حامی برای خود ایجاد کنید.

ورزش مرتب

ورزش یک آرام کننده طبیعی اضطراب است بنابراین سعی کنید در طول روز 30 دقیقه ورزش کنید. تمرین های هوازی که باعث تحرک دست ها و پاهای شما می شوند - همچون پیاده روی، دویدن، شنا کردن و حتی رقصیدن- می تواند بسیار موثر باشد.

خواب مناسب و کافی داشته باشید

خواب کم و ناقص محرک اضطراب بیشتر است بنابراین سعی کنید شب ها بین 7 تا 9 ساعت خواب کافی داشته باشید. اگر در زمینه خواب مشکل دارید بایستی از تکنیک های مختلفی که برای خوابیدن وجود دارد بهره ببرید.

نویسنده : دکتر سیگول و اسمیت- آخرین ویرایش ژولای 2017
« آخرين ويرايش: اكتبر 09, 2017, 09:36:52 pm توسط سیدحمید »